Õppekava „Täiskasvanud õppijat toetavad õppemeetodid koolitusprotsessis“
Õppekava „Täiskasvanud õppijat toetavad õppemeetodid koolitusprotsessis“
Täienduskoolitusasutuse nimi: MTÜ Eesti NLP Instituut
Õppekava nimetus: Täiskasvanud õppijat toetavad õppemeetodid koolitusprotsessis
Õppekavarühm (Vastavalt ISCED-F 2013 õppekavarühmade klassifikatsioonile):
0114 Aineõpetaja koolitus
Õppe kogumaht: 16 akadeemilist tundi auditoorset tööd, millest 8 akadeemilist tundi on sisustatud kontaktõppena õpperuumis ja 8 akadeemilist tundi kontaktõppena e-õppes.
Õppekava koostamise alus :
Nüüdisaegne õpikäsitus, andragoogika aluspõhimõtted (Knowles jt); õppimist käsitlevad uurimistööd neuroteadustes; õppijakeskse ajusõbraliku koolituse kavandamise, ülesehitamise ja läbiviimise põhimõtted ning süsteemne metoodika (4C-mudel, S. L. Bowman).
Sihtrühm: Täiskasvanute koolitajad, täiskasvanutele mittestatsionaarses õppes üldharidusõpet pakkuvate koolide õpetajad.
Õppe alustamise tingimus(ed): eesti keele oskus
Õppekeskkond: Aktiivõppemeetodite (rühmatööd, harjutused paarides ja väikestes rühmades, ringlev arutelu) rakendamist võimaldav õpperuum. Õpperuum on varustatud koolituse tarbeks vajamineva tehnikaga.
Õppeprotsess: Auditoorne ja praktiline õppetegevus. Õpe toimub tööpäeval algusega kell 10 kuni 17.15, kui ei ole kokku lepitud teisiti. Koolituspäev sisaldab kahte 15-minutilist kohvi- ja energiapausi ning 45-minutilist lõunapausi.
Grupi suurus: 10-15 osalejat
Õppe eesmärk:
Toetada täiskasvanute koolitajate õpetamisoskusi kaasaegsete õppijakesksete ja ajusõbralike koolitusmeetodite valiku laiendamise kaudu.
Õpiväljundid
Õppekava läbinu:
- Valib kohased meetodid teema käsitlemiseks õpitu seostamise, kinnistamise ja mõtestamise eesmärgil, arvestades meetodite valikut mõjutavate teguritega (nt. aeg, teema, grupi eripära, veebiõpe jmt).
- Analüüsib meetodite kasutamisvõimalusi erinevates õppe etappides ja nende mõju täiskasvanud õppijale.
- Rakendab aktiveerivaid meetodeid ja võtteid suuremate auditooriumite kaasamiseks ja aktiivse osalemise toetamiseks õppeprotsessis, sh veebipõhises õppes.
- Suunab õppijaid erinevate meetodite (sh aktiivõppemeetodite) sihipärasel kasutamisel, toetades tõhusat õppimist ning õppija õpioskuste arengut.
Õppe sisu:
Koolitusel käsitletavad teemad
Millele toetub õppijakeskne koolitus?
- Nüüdisaegne õpikäsitus
- Kaasaegsed teadmised aju õppimise kohta
- Täiskasvanud õppija iseärasused ja vajadused
- Õpiprotsessi ülesehituse 4C mudel
Millised meetodid toetavad tõhusat õppimist õpiprotsessi erinevates etappides?
1) Õppijakesksed ja ajusõbralikud meetodid seoste loomise etapis (õpperuumis toimuval koolitusel ja veebiõppes):
- seoseid loovad ja käivitavad tegevused
- meetodid õppijate ühendamiseks teemaga ja teiste õppijatega
- meetodid õppijate ühendamiseks isiklike õpieesmärkidega
- meetodid õppijate ühendamiseks koolituse õpiväljunditega
2) Täiskasvanu õppimist toetavad meetodid uute teadmiste käsitlemise etapis (õpperuumis toimuval koolitusel ja veebiõppes):
- interaktiivsed uue info käsitlemise viisid
- graafilised organiseerijad ehk seled ja mõistekaardid
- ühe- ja viieminuti ülevaated
- mosaiiktegevused
- Uute Teadmiste Keskused
3) Tõhusat õppimist toetavad meetodid õpitu harjutamise etapis (õpperuumis toimuval koolitusel ja veebiõppes):
- Mõjusa harjutamise elemendid: õppijate omavaheline koostöö, kõikide õppijate aktiivne osavõtt, individuaalne aruandlus
- üksteise õpetamise strateegiad
- oskuspõhised tegevused
- õppijakesksed mängud
4) Õppijakesksed ja ajusõbralikud meetodid õpitust järelduste tegemise ja õpitu tähistamise etapis (õpperuumis toimuval koolitusel ja veebiõppes):
- õppijate juhitud kokkuvõtted
- õppijate juhitud hindamine
- õppijate loodud tegevusplaanid
- õppijate juhitud tähistamine
Mida on oluline arvestada õppemeetodi valikul?
Õppemeetodid:
Koolituse ülesehitus on õppijakeskne ja praktiline, kus õppijad osalevad õppimisprotsessis aktiivselt. Uute teadmiste ja oskuste loomine toimub arutelude, konkreetse harjutamise, üksteise õpetamise ja erinevate praktiliste tegevuste kaudu. Tegevustele järgneb õpitu analüüs ja eneserefleksioon. Tulenevalt eesmärgist kasutatakse erinevaid ajusõbralikke aktiivõppe meetodeid: interaktiivseid loenguid, üksteise õpetamist, lühikesi ülevaatetegevusi, mosaiiktegevusi, kogemuste vahetamist, õppijate koostatud simulatsiooniharjutusi ja -mänge, rühmatöid, harjutusi paarides ja väikestes rühmades, juhtumite analüüse ja rühmaarutelusid.
Õppematerjalide loend:
Kohustuslik õppematerjal: koolitaja poolt välja töötatud õppematerjal – osaleja töövihik (sisaldab õppijaid aktiveerivaid praktilisi ülesandeid ja lühikesi ülevaate ning kokkuvõtte tegevusi; ülevaadet käsitletud meetoditest, viiteid õppimist toetavate meetodite aluseks olevatele aju-uuringutele, soovitusi edasiseks uurimiseks – lugemiseks). Õppematerjal jagatakse õppijatele koolituse käigus.
Soovitused täiendavaks iseseisvaks uurimiseks:
Märja, T. Andragoogika. Raamat täiskasvanute õppimisest ja õpetamisest. Atlex, 2021
Sharon L. Bowman, Training from the BACK of the Room. San Francisco, CA: Pfeiffer, 2009
Sharon L. Bowman, The Ten-Minute Trainer: 150 Ways to Teach IT Quick and Make it Stick. San Francisco, CA: Pfeiffer, 2005
Eric Jensen, Brain-Based Learning. Second Edition. Corwin Press, 2017
Dave Meier, The Accelerated Learning Handbook. 2000
David Sousa, How the Brain Learns. Fifth Edition. Corwin Press, 2017
David Sousa, How the Brain Learns. 2006
Harold Stolovitch, Telling Ain`t Training. 2002
Sivasailam Thiagarajan, Design Your Own Games and Activities: Thiagi`s Template for Performance Improvement, 2003
Patricia Wolfe, Brain Matters: Translating Research into Classroom Practice. Second Edition. ASCD, 2010
Õppe lõpetamise tingimused:
Koolituse lõpetamise eelduseks on osalemine 100% auditoorsetes tundides.
Hindamismeetod ja hindamiskriteeriumid:
Õpiväljund | Hindamiskriteerium | Hindamismeetod |
Õppija: · Valib kohased meetodid teema käsitlemiseks õpitu seostamise, kinnistamise ja mõtestamise eesmärgil, arvestades meetodite valikut mõjutavate teguritega (nt. aeg, teema, grupi eripära, veebiõpe jmt). |
· Õppija rakendab koostöös rühmaga vähemalt ühte sobivat meetodit igas õpiprotsessi etapis.
|
· Rühmatöö · Refleksioon
|
Õppija: · Analüüsib meetodite kasutamisvõimalusi erinevates õppe etappides ja nende mõju täiskasvanud õppijale.
|
· Õppija valib ühes konkreetses õppe etapis kasutatava meetodi ja analüüsib saadud tulemusi.
|
· Õppemeetodi analüüsivormi täitmine ja hindamine paaristööna · Rühmaarutelu
|
Õppija: · Rakendab aktiveerivaid meetodeid ja võtteid suuremate auditooriumite kaasamiseks ja aktiivse osalemise toetamiseks õppeprotsessis, sh veebipõhises õppes. |
· Õppija demonstreerib vähemalt ühte õpitud interaktiivset viisi auditooriumi kaasamiseks, sh veebiõppes.
|
· Üksteise õpetamine · Esitlus rühmas
|
Õppija: · Suunab õppijaid erinevate meetodite (sh aktiivõppemeetodite) sihipärasel kasutamisel, toetades tõhusat õppimist ning õppija õpioskuste arengut. |
· Õppija juhendab õpitud meetodi läbiviimist · Õppija juhendab kogetud meetodi tõhususe hindamist õppimise seisukohalt struktureeritud arutelus. |
· Meetodi rakendamine rühmatöös · Struktureeritud arutelu |
Hindamine on mitteeristav.
Koolituse lõpus väljastatavad dokumendid:
DIGI-TUNNISTUS – väljastatakse õppijale, kes täitis õppe lõpetamise tingimused ning õpiväljundid said saavutatud.
Koolitajate kvalifikatsioon:
Ave Eero – pikaajalise kogemusega täiskasvanute koolitaja-praktik, on lõpetanud Tallinna Ülikooli pedagoogika ja psühholoogia erialal ning talle on omistatud täiskasvanute koolitaja kutse tase 7; täiskasvanute koolitajana tegev alates 1994. aastast.
Viive Einfeldt – pikaajalise kogemusega täiskasvanute koolitaja-praktik, on lõpetanud Tartu Ülikooli psühholoogia erialal ja talle on omistatud täiskasvanute koolitaja kutse tase 7; täiskasvanute koolitajana tegev alates 1994. aastast.
Õppekava kinnitamise aeg: 15.10.2023