1.Täienduskoolitusasutuse nimetus:
MTÜ Eesti NLP Instituut
2. Õppekava nimetus:
Koolitajameisterlikkuse koolitus
210 tundi, sellest:
130 tundi kontaktõpet, iseseisevat tööd 80 tundi; jaguneb kaheksaks kahepäevaseks mooduliks.
Täiskasvanute koolitaja tase 5 ja tase 6 kutsestandardid; koolituse kavandamine, ülesehitus ja läbiviimine loomuliku õppimistsükli alusel (4C mudel, S. L. Bowman), koolitajate pikaajaline koolitusalane kogemus ning arendustegevus.
Alustavad või tegutsevad täiskasvanute koolitajad, muid tingimusi ei ole.
Õppe eesmärgiks on arendada oskusi, mis on vajalikud täiskasvanute koolitajale õppijakeskseks koolituste kavandamiseks ja läbiviimiseks ning isiklikuks arenguks koolitajana.
Õppekava läbinu:
-võrdleb erinevaid õpikäsitlusi
-analüüsib õppimisprotsessi erinevaid faase
-koostab õppijakeskse koolituskava arvestades õppimisprotsessi faase
-kavandab õppimist lähtuvalt õpi-, grupi- ja isiksusliku arengu protsessidest
-demonstreerib õppijakeskse lähenemisviisi kasutamist koolituse läbiviimisel
-toob näiteid seoste tähtsusest õppimisprotsessis
-valib seoste ja uute teadmiste omandamiseks õppijakeskseid tegevusi
-rakendab uue info käsitlemisel aju-uuringute tulemusi ja interaktiivseid viise
-analüüsib mõjusa harjutamise elemente
-valib õppimisprotsessi analüüsiks sobivaid õppijakeskseid tegevusi
-koostab ülevaate koolituse tulemustest
-rakendab õppimisprotsessi hindamiseks õppijakeskseid meetodeid
-kirjeldab vastupanuga toimetuleku viise
-toob näiteid eneseregulatsiooni võimalustest pingelistes olukordades
-arutleb koolitaja kutsestandardi ja eetikakoodeksi põhimõtete üle
-analüüsib enda kompetentsust koolitajana
-demonstreerib oma koolitajaoskusi eksamil
Igas moodulis keskendutakse erinevate teemade käsitlemisel kolmele aspektile: koolitaja isiksuslik meisterlikkus (väärtuste ja põhimõtete teadlik kasutamine, enesejuhtimine ja eneserefleksioon), koolitaja süsteemne lähenemisviis (terviku nägemine, protsesside juhtimine ja analüüs) ja koolitaja konkreetsed tegevused (tegevuste kavandamine seoste loomiseks, uute teadmiste ja oskuste õppimiseks, õpitu harjutamiseks ja hindamiseks).
Koolituse käigus saavad osalejad rakendada koolitajaoskusi grupitöödes, simulatsioonides ja lühikoolituste läbiviimisel, millele järgneb osalejate ja koolitaja tagasiside ning koolitajate eneserefleksioon.
Mooduli sisu ja õpiväljundid | Käsitletavad teemad |
I moodul:
Mida tähendab koolitajaks olemine?
Õpiväljundid: -võrdleb erinevaid õpikäsitlusi -analüüsib õppimisprotsessi erinevaid faase -koostab õppijakeskse koolituskava
|
Nüüdisaegne õpikäsitus
Täiskasvanu õppimine ja koolitamise põhimõtted Ajusõbralik õppimine Õppimise neli faasi Koolituse kavandamine ja õppimisprotsessi ettevalmistamine Täiskasvanute koolitaja eneseanalüüsi formaadi tutvustamine ja jagamine
Kodune iseseisev töö: lühikoolituse kavandamine; eneseanalüüs. |
II moodul:
Kuidas toetada täiskasvanute õppimist?
Õpiväljundid: -kavandab õppimist lähtuvalt õpi-, grupi- ja isiksusliku arengu protsessidest -koostab koolituskava lähtuvalt õppimisprotsessi faasidest -demonstreerib õppijakeskse lähenemisviisi kasutamist simulatsioonis
|
Koolituse läbiviimine ja juhtimine
Õpiprotsesside juhtimine Grupiprotsesside arvestamine koolitamisel Isikliku arengu protsesside suunamine
Kodune iseseisev töö: lühikoolituse kavandamine; eneseanalüüs.
|
III moodul:
Milliste seoste loomine on vajalik tulemuslikuks õppimiseks?
Õpiväljundid: -toob näiteid seoste tähtsusest õppimisprotsessis -valib seoste loomiseks õppijakesksed tegevused -õpetab teistele tulemuslikuks õppimiseks vajalikke seoseid |
Õppimisprotsessi läbiviimine
Seoste loomine Ühenduste loomine: õppija-õppija, õppija-teema, õppija-isiklikud eesmärgid, õppija-õpiväljundid, esmasuse-värskuse põhimõte Erinevad õppijakesksed tegevused seoste loomiseks
Kodune iseseisev töö: lühikoolituse kavandamine; eneseanalüüs. |
IV moodul:
Kuidas uusi teadmisi õppijakeskselt käsitleda?
Õpiväljundid: -rakendab aju-uuringute tulemusi uue info käsitlemisel -valib uute teadmiste omandamiseks õppijakesksed tegevused -kasutab interaktiivseid uue info käsitlemise viise
|
Õppimisprotsessi läbiviimine
Uute teadmiste käsitlemine koolitusel Mõistete kaartide ja jooniste kasutamine Interaktiivsed uued info käsitlemise viisid Erinevad õppijakesksed tegevused uute teadmiste omandamiseks
Kodune iseseisev töö: lühikoolituse kavandamine; eneseanalüüs.
|
V moodul:
Kuidas harjutada uute teadmiste ja oskuste kasutamist?
Õpiväljundid: -valib harjutamiseks sobivad õppijakesksed tegevused -analüüsib mõjusa harjutamise elemente -kohaldab õpitut koolituse ettevalmistamisel |
Õppimisprotsessi läbiviimine
Harjutamise tähtsus õppimisel Mõjusa harjutamise elemendid Vigadest õppimine Erinevad õppijakesksed tegevused omandatud teadmiste kasutamiseks ja uute oskuste harjutamiseks
Kodune iseseisev töö: lühikoolituse kavandamine; eneseanalüüs.
|
VI moodul:
Kuidas õpitut hinnata ja rakendamist kavandada? Õpiväljundid: -valib õppimisprotsessi analüüsiks sobivad õppijakesksed tegevused -koostab ülevaate koolituse tulemustest -rakendab õppimisprotsessi hindamiseks õppijakeskseid meetodeid
|
Õppimisprotsessi analüüs ja hindamine
Kokkuvõtete ja järelduste tegemine Õppijate juhitud kokkuvõtted Õppijakeskne hindamine ja tegevusplaanid Õpitu tähistamine õppijate juhtimisel
Kodune iseseisev töö: lühikoolituse kavandamine; eneseanalüüs.
|
VII moodul:
Kuidas koolitusel toime tulla vastupanu ja keeruliste olukordadega?
Õpiväljundid: -kirjeldab vastupanuga toimetuleku viise -toob näiteid eneseregulatsiooni võimalustest ja õppijate seisundi juhtimisest pingelistes olukordades -õpetab teistele ühte enesevaldamise viisi
|
Õppimisprotsessi käigus tekkivate keeruliste olukordade ja vastupanu käsitlemine
Koolitaja eneseregulatsioon pingeolukordades Õppijate seisundi juhtimine ja õppimist toetava õhkkonna taastamine
Kodune iseseisev töö: lühikoolituse kavandamine; eneseanalüüs; koolitaja eetikakoodeksiga tutvumine |
VIII moodul:
Mida on vaja täiskasvanute koolitaja kutse taotlemisel ja taastõendamisel?
Õpiväljundid: -arutleb koolitaja kutsestandardi ja eetikakoodeksi põhimõtete üle -analüüsib enda kompetentsust koolitajana -demonstreerib oma koolitajaoskusi eksamil
|
Täiskasvanute koolitaja kutsestandard ja eetikakoodeks
Koolitaja kompetentsipõhine eneseanalüüs Koolitajaoskuste eksam: lühikoolituse läbiviimine, eneserefleksioon ja tagasisidestamine Õpitu pidulik tähistamine
|
Koolituse ülesehitus on praktiline, kus õppijad osalevad õppimisprotsessis aktiivselt. Uute teadmiste ja oskuste loomine toimub arutelude, konkreetse harjutamise, üksteise õpetamise ja erinevate praktiliste tegevuste kaudu. Tegevustele järgneb enesereflektsioon ja analüüs. Tulenevalt eesmärgist kasutatakse erinevaid aktiivõppe meetodeid: miniloengud, lühikoolituste läbiviimine, lühikoolitusejärgne kovisioon, kogemuste vahetamine, õppijate koostatud simulatsiooniharjutused, rühmatööd, paarisharjutused, juhtumite analüüsid, tagasiside ja edasiside.
Igaks mooduliks on vaja kavandada lühikoolitus, töötada kirjandusega ja kirjalikult reflekteerida enda tegevust koolitajana (eneseanalüüs, täiskasvanukoolitaja kutse nõuded tase 5 ja 6).
Kursuse lõpuks koostab iga õppija põhjaliku täiskasvanute koolitaja kompetentsipõhise eneseanalüüsi.
Täiskasvanute koolituse seadus. https://www.riigiteataja.ee/akt/123032015005
Aruväli, S.. jt (2016). Juhendmaterjal täienduskoolituse õppekava koostamiseks. Haridus- ja teadusministeerium. https://www.hm.ee/sites/default/files/htm_taiendk_juhendmaterjal.pdf
Ljulko, E. (2012). Spetsialistist koolitajaks. Tervise Arengu Instituut. https://intra.tai.ee/images/prints/documents/135418467736_spetsialistist-koolitajaks.pdf
Märja, T. (2011) (Toim.). Koolitaja käsiraamat. ETKA Andras https://www.andras.ee/sites/default/files/Koolitaja_kariraamat_2011.pdf
Täiskasvanute koolitaja, tase 5, 6, 7 kutsestandardid, sh. eetikakoodeks https://andras.ee/et/node/1995
E-portfoolio koostamise juhend. https://andras.ee/sites/default/files/e-portfolio_2019_juhend_uus.pdf
Jarvis, P. Täiskasvanuharidus ja pidevõpe. Teooria ja praktika. SE&JS, 1998
Jõgi, L., Lõhmus,M., Märja, T. Andragoogika. Raamat õppimiseks ja õpetamiseks. ILO, 2004
Sharon L. Bowman, Training from the BACK of the Room. San Francisco, CA: Pfeiffer, 2009
Sharon L. Bowman, The Ten-Minute Trainer: 150 Ways to Teach IT Quick and Make it Stick. San Francisco, CA: Pfeiffer, 2005
Jay Cross, Informal Learning. 2007
Eric Jensen, Brain-Based Learning. 2000
Dave Meier, The Accelerated Learning Handbook. 2000
David Sousa, How the Brain Learns. 2006
Marilee Sprenger, Learning and Memory: The Brain in Action. 1999
Harold Stolovitch, Telling Ain`t Training. 2002
Patricia Wolfe, Brain Matters: Translating Research into Classroom Practice. 2001
Koolituse õpiväljundite omandamine on tõendatud ja õppijale väljastatakse tunnistus, kui õppija on osalenud vähemalt 7 moodulis ning täitnud hindamisülesanded: käsitlenud isiklikke näiteid kompetentside rakendamisest koolitajana; tegelenud eneserefleksiooniga ja koostanud kirjaliku eneseanalüüsi vastavalt kompetentsinõuetele, on koolitajate hinnangul saavutanud õpitulemused ning demonstreerinud oma koolitajaoskusi eksamil. Hindamisel mitteosalenud või hindamist mitteläbinud õppijale väljastatakse tõend koolitusel osalemise kohta läbitud teemade lõikes.
Vaata koolitajate tutvustusi: link
Sellele koolitusele kehtib tulumaksusoodustus 20% (vt Tulumaksuseadus § 26 lg 2 ja lg 21).
MTÜ Eesti NLP Instituut on Töötukassa koolituskaardi partner.
Koolituse eest tasumine:
Koolituse eest tasumine toimub arve alusel enne koolituse algust. Võimalik on tasuda osade kaupa.
Registreerumise järgselt saadame Teile sellekohase kinnituse ja koolitusarve, mille palume tasuda arvel märgitud tähtajaks.
Koolitusest loobumise korral palume sellest teavitada koolituse kontaktisikut.
Kui teatate koolitusest loobumisest vähem kui (7) kalendripäeva enne kursuse toimumist, tuleb arve tasuda 25% ulatuses või tagastatakse 75% makstud õppetasust avalduse alusel.
Teavitamata jätmisel ja kohale mitteilmumisel tuleb arve tasuda 100% ulatuses.